De St. Barbaraschool in Tuitjenhorn kijkt reikhalzend uit naar de volleybalevenementen in Nederland dit jaar. De oude basisschool van Celeste en Fabian Plak is namelijk het ‘doelwit’ van een nieuwe crowdfundingactie. Bij elke aankoop van een ticket voor onder meer de Volleyball Nations League en het EK Mannen kunnen bezoekers een bedrag doneren om de basisschool te helpen aan een nieuw, sportief Schoolplein14.
Op donderdag 10 januari is startte de crowdfundingactie voor dit Schoolplein14. De moeder van Celeste en Fabian ging terug naar de St. Barbaraschool om namens de internationals die op dit moment actief zijn in de Italiaans competitie, de aftrap te geven. Bekijk hieronder de video. Schoolplein14 is een initiatief van de Cruyff Foundation en heeft als doel alle leerlingen uit het basisonderwijs uit te dagen en te stimuleren om op het schoolplein met elkaar te spelen en te sporten. Met coatings worden lijnen en kleurvakken op het plein aangebracht, zoals een goal op de muur, een speelcirkel of een stukje atletiekbaan. Leerlingen mogen zelf meebeslissen over welke coatings er komen. In het nieuwe schooljaar moet het schoolplein14 gereed zijn. Tot die tijd zullen ook de leerlingen van de St.Barbaraschool en de volleyballers van vereniging De Boemel zich inzetten om het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen. Van 21 t/m 27 januari houden de leerlingen de flessenactie om zo aandacht te vragen voor de actie in het gehele dorp.
Ticketverkoop en doneren
De drie organisaties slaan ook in 2019 de handen ineen om een volgende school aan een sportief Schoolplein14 te helpen. Naast de donaties via de kaartverkoop voor alle internationale evenementen via Volleybal.nl/tickets is het ook mogelijk rechtstreeks te doneren. Dat kan via deze actiepagina.
Schoolplein14 voor basisschool Bas van de Goor
In 2018 organiseerden de Bas van de Goor Foundation, de Johan Cruyff Foundation en de Nevobo een vergelijkbaar initiatief om de basisschool van Bas van de Goor aan een nieuw Schoolplein14 te helpen. Met succes, zoals in dit artikel is te lezen.